Lelaki Ini Kongsikan 10 Tip Menjadi Pelajar Yang Hebat

845
views

Nota Editor: Perkongsian ini telah dipaparkan di Facebook Yazid Zul, seorang pensyarah di UIA. Kami terbitkan semula di infopelajar2u. Semoga bermanfaat dan dapat menjadi panduan buat anda yang sedang bergelar pelajar.

Sikap yang positif penting untuk mencapai kejayaan. Sifat ini penting dan perlu ada dalam diri semua pelajar sebagai penentu kejayaan.

Mungkin ada yang tergolong dalam kalangan pelajar yang tidak berapa pintar. Namun begitu, sikap yang baik menjadikan kekurangan aspek kepintaran itu tidak berapa penting.

Jika anda memiliki kepintaran otak, ditambah pula dengan kepintaran sikap, maka anda yang pasti menjadi terkemuka dan tokoh hebat dalam pelbagai bidang pada masa hadapan. Percayalah.

Jadi jomlah kita baca perkongsian ini.

Pelajar Yang Hebat

Tips jadi pelajar hebat

1. JANGAN ASYIK STUDY

Kalau hidup habis dekat library, asyik menyendiri baca buku sorang-sorang, tak berkawan dan tak tegur sapa, itu satu hidup yang sedih dan bosan.

Waktu habiskan kedoktoran dekat Hong Kong dulu, supervisor saya selalu pesan jangan study banyak sangat.

Kena bersukan. Main badminton, main bola, jogging dan sebagainya. Hidup kena ada balance. Satu pembaziran usia sekiranya zaman universiti dihabiskan dengan menghafal buku teks semata-mata.

2. FAHAMI SKEMA PEMARKAHAN

Kena faham. Lain subjek lain gaya dan stail pemarkahan. Fahami juga perangai dan style guru yang tanda paper tu.

3. MARKAH HANYA ANGKA

Belajar rajin dan beri yang terbaik. Abaikan markah. Apa yang anda dapat selepas berusaha bersungguh-sungguh, tuhan yang bagi. Kena redha. Asalkan dah usaha, guru sentiasa bangga dengan anda.

4. SEDAR DIRI

Kenali diri anda. Lain orang lain waktu dan cara fokusnya. Check balik waktu yang anda dapat konsentrasi lebih.

5. BAGI PERHATIAN

Kalau nak tidur, tidur kat hostel jelah. Dah datang kelas tu bagilah sepenuh perhatian. Pupuk minat suka ilmu. Supaya tak bosan, participate. Angkat tangan dan tanya soalan. Berborak dengan guru waktu tutorial. 2 ways communication baru tak bosan.

6. BE PREPARED

Kena datang bersedia. Baru seronok belajar. Jangan buat kerja rumah lekeh-lekeh.

 

7. STUDY SMART & HARD

Jangan study cara orang malas. Dua jam belek buku teks sambil baring atas katil ialah cara orang malas. Dan bosan. Bukan masuk pun.

Lebih baik study sekitar 20 minit ke setengah jam tapi secara aktif dan bijak. Buat nota ringkas, belek soalan exams tahun dulu dan sebagainya.

Jangan belajar dalam kelas. Sebelum masuk kelas, belajar dan baca topik tu siap-siap. Belajar dan kerja rajin tak cukup.

Orang paling rajin, gajinya paling sikit. Orang paling rajin ialah buruh dan maid. Gaji mereka paling sikit sedangkan kerja letih dan banyak. Kena study smart and hard.

convocation1

8. NETWORK

Pelajar yang nak pergi jauh patut ada kemahiran bersosial. Belajar cara komunikasi yang betul dan cara berurusan dengan orang.

Belajar speaking sikit. Jangan segan bila orang gelak.

9. PLANNING

Pejam celik dah tua pastu mati. Sayangnya. Jangan gitu. Rancang hari anda. Gunakan masa secara bijak. Jangan asyik main game saja. Dan jangan asyik menonton saja. Kena ada keseimbangan.

If you fail to plan, you plan to fail.

10. BELAJAR HORMAT ORANG

Jangan kurang ajar. Jangan maki hamun guru dan kutuk-kutuk dan gelakkan orang lain. Cermin diri sendiri dulu sebelum suruh orang lain dan guru cermin diri. CGPA tinggi pun kalau biadap dan takde akhlak, tiada gunanya.

Jangan sombong pasal rasa kita anak orang kaya. Some students are so poor that they have nothing except money. Jangan jadi begitu.

Pelajar yang layan guru macam sampah, pelajar tu sendiri jadi sampah. Usah begitu.

Baca : Kesan Jangka Masa Panjang Kerana Meniru Semasa ‘Exam’

LIKE dan FOLLOW infopelajar2u di Facebook dan Twitter