Bagaimana Untuk Menjadi Bijak

4451
views
Iklan Infopelajar2u

Kecerdasan bukan hanya sesuatu yang kita ada sejak dilahirkan; kita boleh menjadikan diri kita lebih pintar dengan sedikit kerja keras!

Untuk menjadi pintar, latih otak kita dengan teka-teki dan benda-benda yang kreatif, belajar ilmu dan bina kemahiran seberapa banyak yang kita boleh, dan terus berusaha untuk memperluas pengetahuan kita dengan berfikirkan terbuka dan melangkah di luar zon selesa.

Meningkatkan kecerdasan kita mungkin kelihatan sukar, tetapi berapa lama yang kita punyai hasrat untuk belajar, itu adalah matlamat yang sangat boleh dilakukan.

5 Cara Untuk Menjadi Bijak

Kaedah 1 : Latih Otak Anda

Bermain dengan teka-teki, contohnya seperti Rubik kiub. Melakukan latihan ini akan membuat otak kita bekerja dan meningkatkan daya mental kita . Otak adalah otot: anda harus buat latihan!

  • Sudoku adalah teka-teki yang besar untuk mencuba untuk menyelesaikannya dan ia dapat mengembangkan pemikiran kita. Ini boleh dibeli di kedai-kedai buku, sering dicetak di surat kabar, dan mudah untuk ditemukan.

Melakukan aktiviti seni. Melukis, mengarca, mewarna dan seni yang lain akan menonjolkan sisi kreatif kita dan mengembangkan kemahiran menyelesaikan masalah. Otak yang kreatif boleh berpikir di luar kotak untuk mencari cara untuk mendapatkan hal-hal yang dilakukan lebih baik dan lebih cepat.

Melakukan latihan matematik. Belajar bagaimana untuk melakukan pengiraan wang atau kelajuan menyelesaikan soalan matematik. Daya penyelesaian yang diperlukan untuk matematik akan membuat otak anda bekerja keras dan membantu membangunkan hubungan saraf otak yang akan membantu anda pikir lebih baik dan lebih cepat.

Menulis cerita atau puisi. Menulis meningkatkan daya kreatif otak kita bekerja ketika mencipta keadaan dan dialog, karakter dan persekitaran. Ini akan membuat kita berfikir lebih baik dan membantu proses mentafsir maklumat. Menggunakan bahasa yang betul juga akan meningkatkan perbendaharaan kata dan ucapan kita. Menulis juga cara yang hebat untuk menyatakan idea dan pemikiran kita.

[+] Baca Juga Koleksi Cerpen dari Kami : Cerpen

Kaedah 2 : Membangunkan Kemahiran Behadapan Dengan Orang Lain

Memudahkan. Bercakap tentang hal-hal yang tidak ada orang lain yang boleh fahami tidak membuatkan kita pintar. Genius adalah kemampuan untuk menterjemahkan perkara kompleks kepada yang mudah. Berlatih menjelaskan konsep-konsep kepada orang lain. Lihat betapa sederhana dan jelasnya kita boleh membuat penjelasan. Jika seseorang tidak faham, ianya bukan kesalahan mereka untuk menjadi bodoh, itu adalah kesalahan kita untuk tidak membuat mereka lebih faham.

Belajar untuk mendengar dengan berhati-hati pendapat orang lain tentang perkara-perkara yang kontroversi, atau hal-hal yang mereka tahu dan kita tidak. Kita tak perlu setuju dengan mereka. tapi ingat, semua orang memiliki sesuatu untuk kita pelajari. Tetap berpikiran terbuka. Lebih pintarnya kita akan menyebabkan lebih banyak soalan yang akan kita tanyakan pada orang-orang di sekitar kita.

Menjaga hubungan dengan orang lain. Berlatih membuat kebaikan dalam menghadapi tentangan adalah tanda kematangan dan kecerdasan. Ingat bahwa kita juga harus banyak belajar dari orang lain. Menjadi baik kepada mereka akan membolehkan kita untuk mengetahui kehidupan dan pengalaman mereka. Siapa tahu apa yang mungkin anda belajar?

Kaedah 3 : Mendidik Diri

Tumpukan untuk mendidik diri sendiri. Ingat pendidikan bukan benda sia-sia sehingakan anda rasa terpaksa ke sekolah untuk mendapatkan diploma atau ijazah; ianya adalah memahami dunia di sekitar anda. Orang-orang yang ada bersifat ingin tahu semulajadi akan mula berhenti bertanya saat mereka di bangku sekolah lagi. Itu benar-benar orang yang berfikiran cemerlang sehinggakan selalunya soalan mereka adalah cuba untuk membuat sesuatu itu masuk akal. Itu adalah rahsia untuk “genius”.

  • Cuba mengajar diri sendiri. Anda juga boleh belajar dari pengalaman hidup anda, kadang-kadang ianya dipanggil “unschooling“.

Tingkatkan Vocabulary anda. Gunakan beberapa definisi dari kamus setiap hari, atau langgan “Quote Of The Day” di perkhidmatan online. Anda juga boleh mengambil ujian perbendaharaan kata dalam Readers Digest atau membeli buku untuk meningkatkan perbendaharaan kata kita. Membaca satu perkataan dalam kamus pada suatu waktu. Ini akan membawa anda sekurang-kurangnya satu tahun tapi   intelektual kita akan berkembang.

Membaca pelbagai jenis buku. Membaca banyak sering digambarkan sebagai rahsia untuk kecerdasan. Orang bijak di dunia cenderung untuk membaca setiap hari. Kita mungkin tidak menikmatinya, tetapi membaca akan membuka pikiran kita untuk mendapat pelbagai idea-idea baru dan pengalaman. Pastikan anda membaca pelbagai jenis genre buku.

Membuat connection. Mencari kegunaa maklumat, dan bukannya hanya mengumpulkannya sia-sia. Menanam maklumat di suatu tempat jauh di dalam otak kita adalah tidak berguna, kita harus mampu untuk mengaksesnya dalam setiap situasi. Pikirkan situasi di mana sekeping maklumat yang masuk akal. Kemudian berkongsi dan lihat ia berkembang!

Kaedah 4 : Menerapkan Tabiat Yang Baik

Selalu bertanyakan soalan. Bertanya soalan dan mempertanyakan segala sesuatu di sekitar kita sentiasa adalah apa yang membuat kita lebih bijak. Tidak ada yang salah dengan tidak tahu mengapa atau bagaimana! Semua orang memiliki sesuatu yang mereka tidak tahu. Tetapi dengan membangunkan sihat kebiasaan tentang bertanya bila kita tidak tahu sesuatu, kita akan mendapati diri kita lebih pintar dan lebih bijak.

Tetapkan tujuan seminggu sekali. Tanya diri anda pada setiap matlamat-menetapkan sesi, berapa banyak tujuan minggu lalu yang tercapai? Mengapa aku tidak mencapai matlamat yang aku nak dan apa yang aku boleh lakukan untuk aku dapat peluang kejayaan yang lebih besar ?

  • Sentiasa bekerja keras untuk mencapai satu matlamat anda. Tanpa tujuan, anda akan mempunyai apa-apa untuk berharap. Beri ganjaran kepada diri sendiri setelah mencapai tujuan anda.

Menumpukan masa untuk pendidikan. Mendidik diri anda menyusun waktu, dan jika anda ingin menjadi lebih bijak ia akan memerlukan usaha. Tidak mengharapkan itu terjadi semalaman. Anda perlu untuk menghabiskan banyak masa aktif berpikir dan belajar jika anda ingin benar-benar pintar.

Selalu belajar. Ada banyak sumber maklumat di luar sana. Sebagai contoh: buku-buku, dokumentari, dan internet. Sekolah hanya salah satu sumber maklumat. Jika anda telah mendapat A, itu tidak bermakna bahawa anda pintar. Menjalankan pikiran terbuka akan membuat anda lebih pintar dan sentiasa belajar akan membantu anda.

Kaedah 5 : Memperluaskan Wawasan Diri

Belajar bahasa baru. Selain dari latihan bahasa, ia mungkin membawa anda ke dalam berinteraksi dengan orang-orang baru. Anda mungkin merasa diri kurang pengetahuan dari orang asing ketika kau mengunjungi tempat dan juga tahu beberapa bahasa. Juga, di beberapa saat, anda akan menyedari bahwa ada beberapa frasa atau konsep dalam bahasa-bahasa lain yang tiada langsung terjemahan dalam bahasa kita! Ini boleh menjadi mencabar dan latihan untuk otak kita.

Mengunjungi tempat-tempat baru sebanyak mana yang anda boleh. Cuba untuk melawat negara-negara lain juga. Mengunjungi kota di negara anda atau salah satu yang berbeza memberikan kamu fikiran terbuka dan mengajar anda tentang alam semesta. Anda akan mampu untuk memahami budaya lain (berapa orang tinggal di tempat yang berbeda, bagaimana mereka bertindak dengan satu sama lain). Kamu juga akan dapat mengerti ada begitu banyak untuk dilihat dan lakukan. Anda akan kagum pada cara yang berbeza oleh orang yang berbeza dan budaya di dunia. Yang akan membuat anda tertarik.

Berfikiran terbuka dan bersedia untuk belajar sesuatu yang baru. Hanya kerana anda yang berpengetahuan pada satu hal, tidak bermaksud anda harus melimitkannya pada tahap itu sahaja! Cari cara untuk keluar dari zon selesa. Ini adalah di mana pembelajaran terjadi.

Tips

  • Jangan hanya pergi online, menyelidik satu fakta, dan memberitahu orang lain hal itu. Pilih salah satu topik untuk belajar tentang sebaliknya.
  • Ada lebih dari satu jenis yang smart. Ianya book smart, street smart, people smart, emotional smart, technology smart.
  • Beri perhatian di kelas, di kuliah, atau sekitar meja mesyuarat. Alert dapat membantu anda mengambil maklumat dan isyarat tanpa terlepas. Ia menyelamatkan masa dan membuat anda pintar.
  • Jangan berpikir anda lebih baik daripada semua orang kerana kau lebih pintar dari mereka.

Apakah artikel ini dapat membantu anda? Share jika ianya berguna.

1 COMMENT

  1. Helo, i’m Amir Arsyaad bin Amir Hafiz n i’m 13 years old (2020).Thanks for the information.It’s very helpful.May allah blessed u n your family..have a nice day!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here